Bemutatkozik a programiroda 3.: Facsády Orsolya, CSTP-titkár

2017. 02. 20. CSTP Hírek

A január elején felállt új Cseh Tamás Programiroda négy fővel működik. Az irodavezető Boross Zoltánt és a nemzetközi kapcsolatokért felelős Bali Dávidot követi "az egyetlen nő a színpadon": Facsády Orsolya, a programiroda titkára.

Hogyan kerültél kapcsolatba a könnyűzenei élettel?

Gyerekkoromban apukám szerzett nekem egy versenyzongorát, valakinek nem kellett a házban, és hét éven keresztül reménykedett, hogy megtanulok kotta nélkül is játszani rajta. Nem sikerült, pedig énekeltem és furulyáztam is. Aztán csomó lett a hangszálamon, úgyhogy maradt a mondás: "aki nem tudja csinálni, az..." 2011-ben egy zeneipari rádióműsorral indult az egész, jó dolognak tartottuk bemutatni a szakmát hátulról mozgató közeget a közönségnek. Utána zenekari menedzsmenttel és online magazin-alapítással/főszerkesztéssel foglalkoztam, és próbáltam minél jobban megismerni a magyar zenei szférát.

Milyen zenei területeken dolgoztál eddig?

A rádiózáson és a zenei újságíráson kívül a zenekari menedzsment-feladatok tették ki az elmúlt pár évem legnagyobb részét. Volt abban minden! Marketing, PR, sajtó, booking, pszichológia. :) Jelenleg a Drastik Putto és a Muriel nevű formációk útját egyengetem amellett, hogy a Cseh Tamás Programban résztvevő bandák ismertségén is próbálok javítani a hazai viszonylatban.

Meg lehet fogalmazni a programiroda misszióját egyetlen mondatban?

Nem. :) Talán a legfontosabb, hogy a koncertre járási kedvet növeljük itthon, népszerűsítve a "ne sajnáld két sör árát egy belépőért"-filozófiát. Utána a promótereket kell meggyőzni arról, hogy vállaljanak annyi kockázatot, hogy nemcsak a mainstream zenekarokat léptetik fel a színpadaikon, hanem másoknak is teret adnak. Ezt követően a társadalom azon szegletével kell diskurzust folytatni, akik csak a négynegyedes ütemekre tudnak tombolni, hogy más is lehet jó, néhány pálinka után. Majd a vidéki-budapesti kínálat viszonylatán kellene javítani egy keveset, népszerűsítve a bátor pályázási-kedvet és együttesalapítási hajlandóságot.

Egy évre szól a jelenlegi stáb megbízatása. Mit tartasz az iroda legfontosabb feladatának?

Szeretnénk egy év alatt kialakítani itthon egy összetartó, jól működő zeneipari közeget. Kicsi a szakma nagyon, és hiszünk abban, hogy úgy tudjuk elérni a legjobb dolgokat, ha mindannyian összefogunk. Gondolok itt a nemzetközi jelenlétre, a koncertiparra, a fesztiválszervezésre és a generáció-utánpótlásra is. Szeretnénk, ha meghatározó szereplője lenne az idei évnek a Cseh Tamás Program, ha bárki bizalommal fordulna hozzánk, legyen az zeneszerető laikus, pedagógus, zenész, menedzser, fotós, klipkészítő, technikus, újságíró, külföldi promóter vagy klubtulajdonos.

Ha programiroda egy zenekar/kvartett, te ki vagy benne?

Az egyetlen nő a színpadon.

Mennyi zenét hallgatsz? Mi van most a playlisteden?

Szakmai ártalom, de elég sokat. Most például Szeder A38-as élő koncertfelvételét néztem meg az előbb, ami után Simon and Garfunkel szólt a laptopomból. (De a Cseh Tamás-dalokat is szeretem felidézni, ha már! :) )

Fesztivál vagy klubkoncert?

Bármi, csak élő zene legyen!

MP3 vagy bakelit?

Wav? :)

Angol vagy magyar dalszöveg?

Na, ez egy fogós kérdés, és azt kell, hogy mondjam rá: attól függ. Igazából a mondanivaló mikéntje határozza meg szerintem. Vannak előadók, akik nevetségessé válnának bizonyos esetekben, ha azt, amit megírtak angolul, magyarul kellene elénekelniük, másoknál meg szörnyű furán venné ki magát, ha idegen nyelvre váltanának a szövegeik. Utóbbi eladhatóbb itthon, ez tény, de én nem határolódnék el az előbbitől sem.

Ha nem zene, akkor mi?

Színház, sport és utazás. Mindegy, milyen sorrendben, bárhogy jól tud esni kiszakadni egy kicsit.