„Ne azonnal eladni akarjunk! Kapcsolatokat, hidakat kell építenünk”

2016. 09. 21. Nemzetközi pályázat

Interjú Pécsi-Szabó Dénessel Az NKA Cseh Tamás Program támogatásával huszonkét fős delegáció képviseli Magyarországot az idei Reeperbahn Fesztiválon Hamburgban. A hazai szakemberek a Live Music Hungary című rendezvényen látják vendégül a nemzetközi zeneipar fontos szereplőit, akik a finom magyar borokon kívül zenénkbe is belekóstolhatnak a Mongooz and the Magnet, a Mörk, Stahl Barbara és a The Adolescens jóvoltából. A küldöttség főszervezőjével, Pécsi-Szabó Dénessel beszélgettünk.

A januári Eurosonic után újra magyar küldöttség utazik a CSTP támogatásával egy nemzetközi showcase-fesztiválra, a Reeperbahn-ra. Milyen célokkal indul a csapat?

A cél mindig ugyanaz: a magyar könnyűzenét, zeneipart feltenni Európa (és később a világ) zenei térképére. A hamburgi Reeperbahn Festival erre nagyon jó lehetőség. A megvalósítás azonban hosszú utat jelent, melynek az idei szereplésünk csak az első lépések egyike lesz. Azért, mert négy zenekar kijut egy ilyen showcase-fesztiválra, nem lesz rögtön világsztárja Magyarországnak. A mostani részvétel egy alap, melyre mind a négy zenekar, mind a szakma és az egész magyar könnyűzene építhet a későbbiekben.

Előreláthatólag kiket láttok vendégül 24-én a Live Music Hungary című showcase-programon (melyről fantasztikus promóvideó is készült)? Mire számíthatnak az érdeklődők?

Rendkívül rangos a regisztráltak névsora: jelezte részvételi szándékát többek között Kevin Moore, a legjelentősebb angol showcase-fesztivál, a The Great Escape igazgatója, érkeznek az osztrák Ink Music delegáltjai, de ott lesz a világ legfontosabb zenei rendezvényének, az SXSW-nek több képviselője is. Jönnek PR-osok, ügynökök, bookerek, lemezkiadók, a Sony Music Publishing, a Universal music és a svájci, illetve francia exportiroda is. Nagy szó, hogy Magyarország most tart először saját showcase-programot, ráadásul egy német PR-ügynökséggel dolgozunk, emiatt a PR célzottan a helyi szakmát éri el: azokhoz jut el a program híre, akiket igazán érint. Egy ilyen fesztiválon nem elég pusztán ott lenni, hírét is kell adni, hogy ott vagyunk.

A vendégek a huszonkét fős magyar delegációval, vagyis a magyar zeneipar válogatottjával találkozhatnak a rendezvényen. A cél, hogy minél színesebb legyen a csapat, hogy minél több kapcsolat épülhessen. Nemcsak zenekarokat ajánlunk. Hazai menedzserek, kiadók, hangstúdiók is képviseltetik magukat – fontos, hogy ne azonnal „eladni” akarjunk. Kapcsolatokat, hidakat kell építeni.

A meghívóban az szerepel, hogy az érdeklődők Budapest városban a zeneipar és az élőzene új „hotspotját”, központját fedezhetik fel. A magyar könnyűzene számos kiemelkedő alakja és központja azonban nem Budapesten található – például a Mongooz and the Magnet is pécsi zenekar. Miért került mégis a főváros a Live Music Hungary program fókuszába?

Ez azért van így, mert a magyar zeneiparba mégiscsak Budapest a belépő. A rendezvény neve ugyanakkor Live Music Hungary, tehát az egész magyar könnyűzenét képviseljük! Itt is a lépcsőzetesség elve a célravezető: az érdeklődők jöjjenek el először Budapestre, ahonnan a későbbiekben rálátásuk nyílik a rendkívül gazdag és magas színvonalú vidéki könnyűzenére is.

Egy zenekar pályafutásában egy showcase-szereplés mérföldkő, sok út megnyílásának pillanata lehet, a hazai könnyűzene számára pedig a nemzetközi piacra robbanást jelentheti. Miért ez a négy zenekar utazik most Hamburgba?

Noha nagyon sok magyar együttes érdemelné meg a részvételt, a Mörköt, a Mongooz and the Magnetet, Stahl Barbarát és a The Adolescens-t a Reeperbahn szervezői választották ki (egy általunk előzetesen rendelkezésre bocsájtott, több mint húsz együttest tartalmazó shortlist és az ő saját gyűjtésük alapján).

Hogyan bővültek a lehetőségek az NKA Cseh Tamás Program Nemzetközi piacra lépést támogató alprogramjában való sikeres pályázat révén? Milyen segítséget jelent ez a gyakorlatban?

Gyakorlatilag a Cseh Tamás Program tette lehetővé, hogy a delegáció és a négy zenekar kijusson, és hogy az önálló magyar showcase-program megvalósuljon. Lehetőség felkutatását Jeges Zsolttal együtt ketten végeztük, és – a szerencsének köszönhetően is – megnyílt az út a Reeperbahn felé, majd a pályázat révén sikerült megoldani a finanszírozást is. Nagyon fontos, hogy az anyagi támogatás mellett az előremutató program elengedhetetlen kapcsolatépítési lehetőséget is nyújt (a hazai és a külföldi szakembereknek is!), hiszen aki konkrét program, szervezett szereplés nélkül vesz részt egy ilyen fesztiválon, annak fényévekkel kevesebb lehetősége van az érvényesülésre.

Mi a delegáció legfontosabb üzenete, „kulcsmondata” azzal kapcsolatban, hogy miért érdemes egy külföldi zeneipari szakembernek vagy bárkinek Magyarországra látogatni?

A promó videó is felsorolja a legfontosabb érveket: a Sziget Európa legjobb fesztiválja, Budapest pezsgő klubélettel bír és hemzsegnek a jobbnál jobb bandák az országban – mindez pedig karnyújtásnyira van, csupán fel kell fedezni! Az üzenetet – mely nemcsak a kint szereplő szakemberekről és a négy zenekarról, hanem az egész magyar zenei életről szól – leginkább úgy lehetne megfogalmazni, hogy: „Itt van Magyarország, gyere és nyisd ki az kapuját, lépj be rajta, nézd meg – látni fogod, mennyi érték van itt.”