Backstage producerekkel, klipszakikkal, DJ-kkel

2016. 04. 08. Zenei menedzsment

Április 1-jén tartottuk legutóbbi Backstage-workshopunkat a Design Terminálban. Az ingyenes rendezvényen előadóink segítségével ezúttal a klipforgatás, a stúdió-hangtechnika és az elektronikus zene területét térképeztük fel.

A három blokkból álló szakmai napot Vermes Orsi (Magyar Klipszemle, CSTP-mentor), Miki357 kliprendező és Csornay Péter, az Umbrella Budapest-New York producere nyitották. Utóbbi elárulta, hogy az általában hatszázezer forint körüli állami támogatás az az alapösszeg, amiből egy jó klipet le lehet forgatni, így tőke és szponzor nélküli zenekarok általában akkor járnak jól, ha ismernek egy tehetséges MOME-hallgatót. Miki357 szerint az iPad-del rögzített videóklipeknek nem nagyon van jövője; érdemesebb még a háttérben pörgő playlistek virágkorában is minőségi klipeket forgatni, mert a vizuális kultúra fejleszthető, és olyan extrákkal fel is dobható, mint például a kecske a Bulibáró című klipben.

A második beszélgetés a stúdiótechnikáról szólt. Szalai Attila (Tesco Disco), Takács Zoltán Jappán producer (Heaven Street Seven, Soerii & Poolek) és Puha Szabolcs hangmérnök becsületére legyen mondva, hogy a technikai analfabéták és a sok „kütyü” közt olykor elvesző zenészek számára is érthetően vázolták a legfontosabb hangtechnikai kérdéseket. A stúdióeszközöknek és a hangrögzítés fázisainak részletes mustrája is megtörtént, de azt is leszögezték az előadók, hogy egy szál laptoppal is lehet komplett lemezt készíteni. A producerek „mindenhatóságáról” szólva Jappán elmondta, hogy szerinte a zenekaron belül nem hatékony a demokrácia: szükség van egy személyre, aki meghozza a döntéseket, és aki vállalja az ezzel járó konfliktusokat.

A nap végén a DJ-sors rögös útjába nyerhettek közelebbi bepillantást a résztvevők. Ezt a beszélgetést Jeszenszky Zsolt (DJ Szövetség – Magyar Lemezlovas Egyesület elnöke), Horváth Gáspár (JumoDaddy, az Irie Maffia producere) és a rövidesen nagylemezével előrukkoló iamyank (az imPro School oktatója, a Cseh Tamás Program által támogatott egyik produkció) vezették. Noha a produceri lét szükségszerűen egyfajta „mindenesség” is, sokoldalúságot, fegyelmet és kreativitást is kíván, a team nélkül a kiégés romba döntheti az egész produkciót. „Óriási paradigmaváltás lenne, ha az egész magyar zeneipar team-ként tudna dolgozni és gondolkodni” – mondta Horváth Gáspár. iamyank rámutatott, hogy az elektronikus zenében alkotóknak szerencséje van, mert jobban tudnak kívülről tekinteni saját produkciójukra, tudják „külső füllel” hallgatni magukat. Horváth Gáspár az önmenedzsment, a jogdíjtudatosság mellett azt is tanácsolta minden előadónak és producernek, hogy a lehetőségek folyamatos pásztázásával, pályázatok és felhívások figyelésével lendítse tovább a maga szekerét.

A beszélgetésekről készült videófelvételek rövidesen elérhetőek lesznek a Cseh Tamás Program felületein