Zenekari pénzügyek, YouTube- terjesztés, Beck Zoli dalai - ez történt a februári Backstage-n

2016. 02. 10. Zenei menedzsment

Egy zenekar céges háttere, a digitális terjesztőcégek munkássága és a dalszerzés „kiskátéja”: tartalmas és tanulságos volt a február 5-i Backstage az Akváriumban. Az érdeklődők mindent megtudhattak az adózási formákról, a percenként 400 órányi tartalommal bővülő Youtube-ról és a jó popdalintrókról.

A zenei menedzsmentképzést segítő workshop-sorozat, a Backstage hiánypótló előadásokkal jelentkezett február 5-én: ezúttal a zeneipar céges és gazdasági vonatkozásairól, a digitális zeneterjesztésről és a dalszerzés kulcspontjairól esett szó. A teltházas rendezvény első blokkjában Szalai Attila (Tesco Disco) foglalta össze egy zenekar amatőr, félprofi és profi létéhez illeszkedő, optimális céges hátteret biztosító lehetőségeket, egy működő zenekar bevételeit és kiadásait. Kiderült, miért nem ajánlott az egyéni vállalkozás a zeneiparban, mik a KATA, az EVA és KIVA adózási formák előnyei/hátrányai és miért érdemes bt-t vagy kft-t alapítani, illetve hogy mindez milyen speciális módon érvényes a zeneiparra.

Gallasz Enikő és Gedeon Andrea (WMMD), valamint Soltész Péter (Punnany Massif / AMPM Kiadó) a digitális zeneterjesztésről tartottak előadást, mely során hamar világossá vált, hogy aki terjesztő cég nélkül, illetve a hangfelvétele tulajdonjoga nélkül szeretne érvényesülni az online felületeken, annak nehéz dolga lesz. A Youtube nemcsak mint promóciós platform, de mint bevételforrás is fontos szerepet játszhat egy zenekar pályájában, az előadók ennek megfelelően olyan gyakorlati kérdésekre fókuszáltak, mint például az ISRC kód, a tartalom megjelenésének előzetes kommunikációja vagy a klip (music video) használata brandépítő eszközként.

Délután Beck Zoli (30y) foglalta össze – igen széleskörű – tapasztalatait a dalszerzésről. Az alkotói folyamat legendás pillanataitól („Egy versszakot csináltunk 11 órán keresztül”; „Én még életemben nem ’vonultam stúdióba’”) a popslágerek klasszikus szerkezetén (intro-verze-refrén-bridge-refrén unalomig) át a komolyabb szerzői feladatokig (balettzene komponálása A kis herceg c. előadáshoz) mindenről szó esett, sőt, Zoli magával hozta gitárját is szemléltető („füleltető”) eszközként.

A könnyed hangulatú, ám annál tartalmasabb workshopon készült videófelvételek rövidesen elérhetőek lesznek a Cseh Tamás Program Youtube-csatornáján. A következő workshop március 4-én lesz.