Az élő múltKönnyűzenei örökség hírek

Bajnai Zsolt: Így kezdődött

A Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzésének Alprogramja első eredményeit bemutató, „Az élő múlt” címmel rendezett konferencián a program egészének bemutatása és első eredményeinek ismertetés mellett arra próbáltam helyezni a hangsúlyt, hogy hová kellene kifutnia ennek az alprogramnak, mi kellene ahhoz, hogy létrejöhessen az ország első, minden igénynek megfelelő könnyűzenei múzeuma, esetleg könnyűzenével foglalkozó tudományos intézete.

Így kezdődött

 

Bihari Balázs: Feltámadunk! – egy popzenei laparchívum lehetőségei

Gyűjtő vagyok. Sokszor csak elméletben, sokszor csak fejben rendszerezem, katalogizálom rajongásom tárgyait, sokszor el is veszek a gyűjtemények között és kétségbeesetten próbálok visszaevickélni a valóságba. Elég sokszor nem sikerül.

Feltámadunk!

 

dr. Csatári Bence: Rock a barikád két oldalán – Az Azok a régi csibészek poptörténeti talkshow első félévének tapasztalatai 

A hazai könnyűzene-történeti kutatások a Cseh Tamás Program Könnyűzenei Örökség Megőrzése Alprogramjának beindításával új lendületet kaptak. Eddig is számos pop-rocktörténeti monográfia jelent ugyan meg, ám ezek legtöbbször megmaradtak a publicisztika műfajában, illetve egy-egy zenekar, szólista karrierjét dolgozták fel. A 2015 tavaszán indított Azok a régi csibészek elnevezésű sorozat azonban mindemellett igyekezett rocktörténeti dokumentumok, levéltári források alapján is olyan, közönség előtt zajló mélyinterjúkat készíteni neves előadókkal, amelyek nem pusztán egy-egy művész pályafutását taglalták, hanem feszegették a rocktörténeti folyamatok okait, miértjeit is.

Rock a barikád két oldalán – az Azok a régi csibészek poptörténeti talksow első félévének tapasztalatai

 

Hanák Gábor: Cseh Tamás Archívum – egy interdiszciplináris gyűjtemény

A Cseh Tamás Archívum előzményei sok évvel ezelőttre nyúlnak vissza, akkor indult el a munka, amikor a Századunk című történelmi dokumentumfilm-sorozatot készítettük és Cseh Tamás a kilencvenes évek végétől a műsor moderátora volt, egészen 2006-ig. Archívumunk első nagyobb digitalizálási programja 2003-ban zajlott, amikor Tamás szembesült azzal, hogy a polcain évtizedek óta gyűjtött szalagokat nem tudja lejátszani. Elkészült ekkor tíz DVD, ez jelentette számunkra, a Széchényi Könyvtár Történeti Interjúk Tárában – szimbolikusan – az Archívum kezdetét.

Cseh Tamás Archívum – egy interdiszciplináris gyűjtemény

 

Jávorszky Béla Szilárd: Privát rocktörténet

Picit persze félrevezető a cím, hisz amit mi néhányan a Cseh Tamás Program keretében megvalósítani szeretnénk, az sem szellemiségében, sem céljaiban nem egészen ugyanaz, mint a több mint ötven részt megélt televíziós sorozat. E jelzős szerkezet viszont mégiscsak telitalálat, hisz voltaképpen tényleg erről van szó: a hazai pop- és rocktörténet különböző korszakaiban szocializálódott, majd annak különböző korszakait meghatározó előadók, formációk, műfajhoz közeli emberek személyes életútjain, emlékezésein, történetmorzsáin, meglátásain keresztül árnyalni, finomítani és nem utolsósorban életszerűvé tenni a magunk mögött hagyott bő ötven esztendőt.

Privát rocktörténet

 

Poós Zoltán: Mindenki itt van?

A pop számmisztikájának kulcsa a három (lásd: háromperces slágerek) és a tizenöt (lásd: a hírnév hosszúsága percben mérve). A rockzenében minden csoda három percig tart, addig, amíg véget nem ér a szám. Főleg hallgatni kell tehát a popot, nem beszélni róla. Most képzeletben tegyünk fel ezért egy lemezt, hallgassunk előírásszerűen, azaz: hangosan. Vagyis, az Omega használati utasításával élve: (e)z a lemez neked szól, játszd hangosan! És még egy jó tanács: „(n)e fogjon senki könnyelműen a húrok pengetésihez”; vö.: „tanulj meg három akkordot, és alapíts zenekart!”

Mindenki itt van?

 

Vass Norbert: Hogy lehet egy bozgor komilfó? – Dénes József Szökésben című kötetéről

Döncinek Víg Mihály igaz barátja volt. Egy 2013-as Balaton-buli előtt, a Dunán ringva elmondott utóbbi egy történetet az előbbiről. Dönci akkor már nem élt. Szelleme viszont ott keringett valahol a golyóluggatta, málló, levizelt és összehányt ferencvárosi falak között. Az mesélte el Mihály a barátjáról a videón, hogy miért rúgta ki őt a bandájából. „Telefonált…” – kezdi ironikus-rezignáltan, és hangja olyan mélyről érkezik, mintha a Mester utcai foghíjtelkek kavicsai alól korcogna, arcán viszont a mosoly szívből jövő. Telefonált tehát Dönci, hogy mindjárt odaér a próbára. A Boráros térnél járt akkor. Aztán háromnegyed óra múlva megint csörrent a mobil. A gitáros akkor is a Borárosnál volt, mert elaludt közben, s ki tudja, merre indult azután.

Hogy lehet egy bozgor komilfó? – Dénes József Szökésben című kötetéről